Celý intranet Aktuální oblast
Facebook

Lidové noviny o JB

 LN o JB

Z našich knih

 

Léčba Bokem

 

 

 

 

PRÁVO OBVINĚNÉHO V TRESTNÍM ŘÍZENÍ - Nález 592/2000

Ustanovení § 33 odst. 1 trestního řádu konkretizuje základní práva obviněného, který má mj. právo zvolit si obhájce a radit se s ním i během úkonů, prováděných orgánem činným v trestním řízení a je-li ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody, může s obhájcem mluvit bez přítomnosti třetí osoby. Ústavní soud je toho názoru, že toto ustanovení je nutno vykládat nikoli omezujícím způsobem, ale při použití ústavněprávní interpretace s ohledem na záruky spravedlivého procesu a že právo hovořit s obhájcem bez přítomnosti třetí osoby je třeba umožnit i obviněnému, který byl zadržen v souladu s ust. § 75 trestního řádu. <


 
USPrnPP  Právo na právní pomoc a tlumočníka 
USPrOTR Právo obviněného v trestním řízení 
 
 
                                                   I. ÚS 592/2000 
 
>       Právo  na  obhajobu  je  jedním z nejdůležitějších základních  práv osob, proti nimž se  trestní řízení vede a směřuje k dosažení  spravedlivého rozhodnutí,  vydaného nejen v zájmu  trestně stíhané  osoby, ale nepochybně také  v zájmu demokratického právního státu,  založeného  na úctě  k právům a  svobodám člověka  a občana (čl. 1  Ústavy ČR). Stát proto musí  zajistit takové podmínky, aby uvedené  principy bylo možné realizovat cestou příslušných procesních záruk  postavení obhájce i obviněného.         Ustanovení § 33 odst.  1 trestního řádu konkretizuje základní  práva obviněného, který má mj. právo  zvolit si obhájce a radit se  s ním i během úkonů,  prováděných orgánem činným v trestním řízení  a je-li  ve  vazbě  nebo  ve  výkonu  trestu  odnětí svobody, může  s obhájcem  mluvit bez  přítomnosti třetí  osoby. Ústavní  soud je  toho  názoru,   že  toto  ustanovení  je   nutno  vykládat  nikoli  omezujícím  způsobem, ale  při použití ústavněprávní  interpretace  s ohledem  na  záruky  spravedlivého  procesu  a  že právo hovořit  s obhájcem   bez  přítomnosti   třetí  osoby   je  třeba   umožnit  i obviněnému, který  byl zadržen v souladu  s ust. §  75 trestního  řádu.  <           Ústavní soud  rozhodl dnešního dne  v senátu ve  věci ústavní  stížnosti stěžovatelů  M. D., a F.  Z, proti postupu vyšetřovatelů  Okresního úřadu vyšetřování  Policie České republiky v Pardubicích  ze dne 1. 9. 2000 ve  věci vedené pod ČVS: OVPU-1306/2000, postupu  Krajského  státního  zastupitelství  v Hradci  Králové, a Vrchního  státního zastupitelství v Praze, takto:         Postupem Okresního úřadu  vyšetřování Policie České republiky  v Pardubicích   dne  1.   9.  2000   ve  věci   vedené  pod   ČVS:  OVPU-1306/2000, kterým  nebylo stěžovatelům, zadrženým  podle ust.  § 75  trestního  řádu,  umožněno   mluvit  s jejich  obhájcem  bez  přítomnosti   třetí   osoby,   došlo   k porušení  jejich  ústavně  zaručených základních práv na právní pomoc a obhajobu, zakotvených  v  čl. 37 odst. 2, čl. 40 odst. 3 Listiny základních práv a svobod  a čl.  6 odst.  3 písm.  b),  c)  Úmluvy o  ochraně lidských  práv  a základních svobod.         Ústavní  soud  zakazuje   příslušným  orgánům  Policie  České  republiky v takovém porušování  ústavně zaručených základních práv  stěžovatelů pokračovat.                               Odůvodnění                                   I.         Ústavní stížností ze dne 2. 10. 2000 se stěžovatelé domáhali,  aby Ústavní soud přijal nález, jímž vysloví, že dne 1. 9. 2000 byl  vyšetřovateli Okresního úřadu  vyšetřování Policie České republiky  v Pardubicích ve věci, vedené  pod ČVS: OVPU-1306/2000 neumožněním  porady  obviněných stěžovatelů  s jejich obhájcem  bez přítomnosti  třetí osoby, porušen čl. 1, čl. 2 odst.  2, 3 čl. 37 odst. 2 a čl.  40 odst.  3 Listiny základních práv  a svobod. Stěžovatelé uvedli,  že  dne 31.  8. 2000  jim bylo  sděleno obvinění  pro trestný  čin  podvodu podle ust.  § 250 odst. 1, 4  trestního zákona. Na základě  udělené plné moci převzal jejich právní zastoupení advokát Mgr. J.  H., přičemž dne 1. 9. 2000  jim bylo znemožněno poradit se s tímto  obhájcem bez přítomnosti třetí osoby. Advokát stěžovatelů podal ke  Krajskému   státnímu   zastupitelství   v Hradci   Králové  žádost  o přezkoumání    postupu   vyšetřovatelů,    na   kterou    státní  zastupitelství reagovalo  přípisem ze dne  11. 9. 2000,  zn. 2 Kzv  108/2000-39, v němž konstatovalo, že v uvedeném postupu neshledalo  pochybení a  dále zejména uvedlo, že  problematika realizace práva  na  obhajobu  v případě  zadržení   obviněného  podle  ust.  §  75  trestního  řádu není  zákonem výslovně  upravena. V ustanoveních §  33  odst.  1  a  §  41  odst.  2  trestního  řádu  je řešeno právo  obviněného  na rozmluvu  se  svým  obhájcem bez  přítomnosti třetí  osoby  pouze za  situace, je-li  obviněný ve  vazbě nebo ve výkonu  trestu odnětí svobody, a rovněž ust.  § 76 odst. 5, 6 nebylo možno  na  danou  situaci  aplikovat.  Postup  vyšetřovatelů  proto podle  Krajského státního zastupitelství nelze označit za nezákonný.         V rámci  výkonu  dohledu   nad  činností  Krajského  státního  zastupitelství v Hradci Králové poté uvedené státní zastupitelství  postoupilo předmětné podání  obhájce stěžovatelů Vrchnímu státnímu  zastupitelství v Praze, které se ve  svém stanovisku ze dne 25. 9.  2000, zn. II Vzt 767/2000, ztotožnilo s názorem Krajského státního  zastupitelství,  že v rámci  platné  právní  úpravy není  pro daný  případ podrobněji  upraven a konkretizován  způsob realizace práva  obviněného  na   obhajobu.  Jak  vyplývá   z citovaných  zákonných  ustanovení,   právo   na   rozmluvu   obviněného   s obhájcem  bez  přítomnosti  třetí osoby  je zákonem  upraveno jen  v případě, kdy  obviněný  je již  ve vazbě  nebo ve  výkonu trestu odnětí svobody,  přičemž tyto podmínky ve věci dány nebyly.         Stěžovatelé jsou toho názoru,  že jak vyšetřovatelé Okresního  úřadu  vyšetřování  Policie  České  republiky  v Pardubicích,  tak  státní zástupci Krajského státního zastupitelství v Hradci Králové  a Vrchního  státního  zastupitelství   v Praze  porušili  uvedeným  postupem  jejich  výše  specifikovaná  ústavně  zaručená  základní  práva. V ústavní  stížnosti se odvolali na  nález Ústavního soudu,  sp. zn. II. ÚS 98/95 (Sbírka  nálezů a usnesení, svazek 5, č. 42),  kde bylo vysloveno, že námitka nedostatku právní úpravy jako důvod  pro odmítnutí základních práv obviněných na právní pomoc, odpovídá  čistě  pozitivistickému  přístupu  k právu,  který  nekoresponduje  s požadavky  právního  státu.  Podle  stěžovatelů právo obviněného  i podezřelého  nelze omezovat  přítomností třetí  osoby. Pokud  by  zákonodárce   nechtěl   zadrženému   obviněnému   umožnit   poradu  s obhájcem o samotě, musel by to uvést přímo v zákoně.         Okresní  úřad  vyšetřování  Policie  ČR  v Pardubicích  podal  po výzvě  Ústavního soudu  k ústavní stížnosti  stěžovatelů dne 4.  12. 2000 obsáhlé vyjádření, podepsané  jeho ředitelem pplk. J. K.,  ve kterém  uvedl, že stěžovatelé byli  po sdělení obvinění poučeni  dle  ust. §  36 odst.  3 trestního  řádu, že  musí mít obhájce již  v přípravném   řízení   (nutná   obhajoba).   Dále  byli  obvinění  upozorněni,  že  jsou  vyšetřovatelem  zadrženi  podle  ust.  § 75  trestního  řádu, což  bylo bezodkladně  oznámeno státnímu zástupci  spolu  s  předáním opisu  protokolu.  Obhajobu stěžovatelů převzal  Mgr.  J.  H.,  který  poté,  co  byli obvinění postupně předvedeni  z cel předběžného zadržení, opakovaně  žádal vyšetřovatele, aby mu  byla  umožněna porada  s nimi bez  přítomnosti třetí  osoby. Tento  požadavek nebyl ze  strany vyšetřovatelů akceptován s odůvodněním,  že porada s klientem je obhájci umožněna sice za přítomnosti třetí  osoby, avšak přítomný policista, odpovídající za vlastní realizaci  institutu  "zadržení obviněného",  do této  porady nezasahuje.  Ve  vyjádření Okresního úřadu vyšetřování v Pardubicích se dále uvádí,  že  zadržení obviněného  je  zákonným  omezením osobní  svobody za  účelem přezkoumání, zda jsou či  nejsou dány důvody vazby s lhůtou  48  hodin pro  předání obviněného  soudu. Zákonodárce  si prý  byl  vědom   "faktické   nerealizovatelnosti   porady   obviněného  bez  přítomnosti  třetí osoby  v době jeho  zadržení", kdy  je obviněný  omezen na  svobodě v objektech a  prostorech, jejichž účelem  není  výkon  trestu  odnětí  svobody  nebo  vazby.  V daném případě byla  obhájci  umožněna porada  s klienty  a  převzetí obhajoby,  ale za  přítomnosti  třetí   osoby  -  policisty.   Následovalo  provádění  procesních úkonů,  tedy výslechů obviněných  stěžovatelů, kteří po  řádném  poučení využili  svého práva  a odmítli  k věci vypovídat.  Okresní  úřad  vyšetřování  Policie  ČR  v Pardubicích uzavřel, že  podle  jeho   přesvědčení  nedošlo  ve   věci  k porušení  žádných  základních práv nebo svobod stěžovatelů.         Krajské  státní  zastupitelství   v Hradci  Králové  ve  svém  vyjádření  k ústavní stížnosti  ze  dne  28. 11.  2000, podepsaném  Krajskou státní zástupkyní JUDr. R. V-kou, zcela odkázalo na obsah  opatření tohoto státního zastupitelství ze  dne 11. 9. 2000, č. j.  2 Kzv 108/2000-39,  a sdělilo, že se  v řízení o předmětné ústavní  stížnosti   výslovně   vzdává   postavení   vedlejšího   účastníka  v souladu s ust. §  28 odst. 2 zákona č.  182/1993 Sb., o Ústavním  soudu, ve znění pozdějších předpisů.         Vrchní státní  zastupitelství v Praze uvedlo  ve vyjádření ze  dne 30.  11. 2000, podepsaném  Vrchním státním zástupcem  JUDr. L.  C., že vykonalo na základě podání Mgr. H. ze dne 3. 9. 2000 dohled  nad činností  Krajského státního zastupitelství  v Hradci Králové,  týkající  se  daného  případu,   a  s ohledem  na  skutečnost,  že  problematika  realizace  práva  obviněného  na  obhajobu v případě  zadržení  podle ust.  § 75  trestního řádu  není zákonem  výslovně  upravena, zaujalo  shodné stanovisko jako  vyšetřovatelé a krajské  státní zastupitelství.  Stěžovatelé prý poté  učinili další podání  u Nejvyššího státního  zastupitelství ČR a  dne 13. 11.  2000 bylo  schváleno výkladové stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství,  podle  něhož má  i obviněný,  který je  zadržen, právo na rozmluvu  s obhájcem  bez  přítomnosti  třetí   osoby.  S ohledem  na  režim  zadržení, blížící  se režimu vazby, bude  za použití rozšiřujícího  výkladu  nutno vztáhnout  ust. §  33 odst.  1 trestního  řádu i na  případ, kdy obviněný  dosud nebyl vzat do vazby,  ale je vyslýchán  za přítomnosti obhájce poté, kdy  byl vyšetřovatelem dle ust. § 75  tr. řádu  zadržen. Po opětovném posouzení  věci tedy Vrchní státní  zastupitelství v Praze  dospělo k závěru, že  postup vyšetřovatelů  Okresního  úřadu vyšetřování  Policie ČR  v Pardubicích, Krajského  státního  zastupitelství  v Hradci  Králové,  i samotného Vrchního  státního   zastupitelství   "nebyl   zcela   v souladu"  s ústavně  zaručenými  základními  právy  a  svobodami  stěžovatelů a navrhlo  Ústavnímu soudu ČR, aby rozhodl s přihlédnutím k této skutečnosti.                                   II.         Ústavní  stížnost  je  důvodná.  Její  podstatou je nesouhlas  s výše  podrobně  popsaným  postupem  příslušných  orgánů  činných  v trestním   řízení,  které   neumožnily  stěžovatelům,  obviněným  z trestného  činu podvodu  podle ust.  § 250  odst. 1, 4 trestního  zákona, a zadrženým podle ust. §  75 trestního řádu, poradit se se  svým  obhájcem  bez  přítomnosti  třetí  osoby.  Stěžovatelé  tedy  napadli tzv. jiný zásah orgánu veřejné moci [§ 72 odst. 1 písm. a)  zákona  č. 182/1993  Sb., o  Ústavním soudu,  ve znění  pozdějších  předpisů],  spočívající v jednorázovém  protiústavním útoku tohoto  orgánu, resp. orgánů.         Podle  čl. 37  odst. 2  Listiny základních  práv a  svobod má  každý právo  na právní pomoc v řízení  před soudy, jinými státními  orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení. Podle čl.  40 odst.  3 Listiny má  obviněný právo, aby  mu byl poskytnut  čas  a možnost  k přípravě  obhajoby  a  aby  se  mohl  hájit  sám nebo  prostřednictvím  obhájce. Rovněž  Úmluva o  ochraně lidských  práv  a základních  svobod stanoví  v čl. 6  odst. 3  písm. b)  a c)  že  každý, kdo je  obviněn z trestného činu má mj.  právo na přiměřený  čas a možnosti k přípravě své obhajoby a právo obhajovat se osobně  nebo za pomoci obhájce  podle vlastního výběru. Uvedená ustanovení  zakotvují  některé základní  procesní záruky  práva na spravedlivé  řízení, které  jsou nepominutelnou součástí  pojmu právního státu.  Právo  na obhajobu  je jedním  z nejdůležitějších základních  práv  osob,  proti  nimž  se  trestní  řízení  vede a směřuje k dosažení  spravedlivého rozhodnutí,  vydaného nejen v zájmu  trestně stíhané  osoby, ale nepochybně také  v zájmu demokratického právního státu,  založeného  na úctě  k právům a  svobodám člověka  a občana (čl. 1  Ústavy ČR). Stát proto musí  zajistit takové podmínky, aby uvedené  principy bylo možné realizovat cestou příslušných procesních záruk  postavení obhájce i obviněného.         Ustanovení § 33 odst.  1 trestního řádu konkretizuje základní  práva obviněného, který má mj. právo  zvolit si obhájce a radit se  s ním i během úkonů,  prováděných orgánem činným v trestním řízení  a je-li  ve  vazbě  nebo  ve  výkonu  trestu  odnětí svobody, může  s obhájcem  mluvit bez  přítomnosti třetí  osoby. Ústavní  soud je  toho  názoru,   že  toto  ustanovení  je   nutno  vykládat  nikoli  omezujícím  způsobem,  ale  s použitím  ústavněprávní interpretace  z hlediska výše vyložených záruk  spravedlivého procesu a že právo  hovořit s obhájcem  bez přítomnosti třetí  osoby je třeba  umožnit  i obviněnému, který  byl zadržen v souladu  s ust. §  75 trestního  řádu. Pokud by obhájce nemohl  mluvit se svým klientem bez dozoru,  či alespoň  mimo dosah poslechu  třetí osoby, pak  by jeho odborná  právní   pomoc,   předpokládající   rovněž   předávání   důvěrných  instrukcí,  do značné  míry pozbyla  svého smyslu.  Je proto nutno  odmítnout  názor,  vyjádřený   Okresním  ředitelstvím  Policie  ČR  v Pardubicích  o "faktické  nerealizovatelnosti" porady obviněného  bez přítomnosti třetí osoby v době jeho zadržení. Příslušný státní  orgán je naopak povinen  její faktickou realizovatelnost zajistit.  Nutno  zopakovat, že  zajištění všech  podmínek pro  výkon řádného  práva na obhajobu je povinností státu, přičemž toto právo rozhodně  není  v rozporu   s legitimním  zájmem  společnosti   na  odhalení  trestného činu a spravedlivém potrestání pachatele.         Jak  již  Ústavní  soud  několikrát  vyslovil, funkcí ústavní  úpravy  základních práv  a  svobod  je jejich  "prozařování" celým  právním   řádem  a   orgány   veřejné   moci  jsou   tedy  povinny  interpretovat a  aplikovat právo pohledem  ochrany základních práv  a svobod.  Ochrana ústavnosti  není pouze  úkolem Ústavního soudu,  ale všech  orgánů veřejné moci,  přičemž Ústavní soud  představuje  v této  souvislosti institucionální  mechanismus, který  nastupuje  v případě selhání všech ostatních  orgánů. Jelikož v daném případě  ochranu stěžovatelům neposkytlo  ani Krajské státní zastupitelství  v Hradci  Králové,  ani   Vrchní  státní  zastupitelství  v Praze,  nezbylo Ústavnímu soudu, než  konstatovat, že došlo k porušení čl.  37 odst. 2, čl. 40 odst. 3  Listiny základních práv a svobod a čl.  6 odst.  3  písm.   b)  a  c)  Úmluvy  o   ochraně  lidských  práv  a základních svobod.         K takovému   výkladu   posléze   dospělo   i   Vrchní  státní  zastupitelství v Praze a sdělilo Ústavnímu soudu formou vyžádaného  vyjádření   k ústavní   stížnosti   stanovisko   své  i  výkladové  stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství ČR.         Podle ust.  § 82 odst.  2 písm. a)  a § 82  odst. 3 písm.  b)  zákona  č. 182/1993  Sb., o  Ústavním soudu,  ve znění  pozdějších  předpisů,  vyhoví-li  Ústavní   soud  ústavní  stížnosti,  vysloví  v nálezu,  které  ústavně  zaručené  právo  nebo  svoboda  a  jaké  ustanovení ústavního zákona nebo  mezinárodní smlouvy podle čl. 10  Ústavy  byly porušeny,  jakým zásahem  orgánu veřejné  moci k tomu  došlo  a  jestliže  porušení  spočívalo  v jiném  zásahu,  než  je  rozhodnutí, zakáže příslušnému  státnímu orgánu v tomto porušování  pokračovat a přikáže mu, aby, pokud je to možné, obnovil stav před  porušením. I  když v daném případě  již nelze stav  před porušením  ústavně zaručených základních práv obnovit, s ohledem na charakter  věci a  zjištění, že došlo k  porušení uvedených práv stěžovatelů,  rozhodl Ústavní soud, jak ve výroku uvedeno.         Je  tedy v prvé  řadě  na  orgánech činných  v přípravné fázi  daného  trestního řízení,  aby ve  vytýkaném porušování základních  práv  stěžovatelů  nepokračovaly.  Dále  je  věcí  orgánů  činných  v trestním  řízení (zejména  obecných soudů),  aby v konečné  fázi  svého  rozhodování  přihlédly  k vadě,  zjištěné  Ústavním  soudem  a zhodnotily, jaký  konkrétní dopad mělo  uvedené pochybení v dané  věci na výkon práva obhajoby.         Pouze pro  úplnost Ústavní soud  dodává, že porušení  dalších  základních práv nebo svobod ve zkoumaném případě neshledal.    Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.    V Brně 12. února 2002   

AV ČR

IČO: 63837714 | P.O.Box 383, 111 21 Praha 1 | P.O.BOX 103, Šumperk 1 | č.ú.: 170718584/0300